Home / Omgaan met agressie en geweld in de zorg

Omgaan met agressie en geweld in de zorg

dinsdag 26 september, 2023

Schelden, schreeuwen en intimidatie. Soms zelfs spugen, bijten en slaan. Drie op de vier zorgprofessionals hebben er tijdens het werk (weleens) mee te maken (gehad). Agressie en geweld in de zorg zijn de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. Dat kan ervoor zorgen dat je het werk, dat ooit je passie was, ineens als niet meer zo leuk ervaart of je zelfs bedreigd voelt. Agressie en geweld in de zorg: hoe ga je daarmee om?

 

Toenemend geweld

We publiceerden eerder al een artikel over zorgen over toenemende agressie tegen ziekenhuispersoneel tijdens de coronapandemie. Patiënten en bezoekers pikten de maatregelen niet meer en hielden zich hier ook niet meer aan. Inmiddels ligt de Covidperiode al weer enige tijd achter ons, maar lijken agressie en geweld in de zorg alleen nog maar verder toegenomen. Als mogelijke oorzaak wordt onze meer individualistische samenleving genoemd, evenals de sterk toegenomen inflatie van de afgelopen tijd die bij veel mensen tot extra stress en financiële problemen heeft geleid.

 

Drie verschillende vormen

In de zorg komen we vooral verbale agressie tegen. Hierin kun je drie verschillende vormen onderscheiden:

  • Frustratieagressie, die gekenmerkt wordt door een hoge emotie
  • Witteboordenagressie, die gekenmerkt wordt door een arrogante, neerbuigende houding
  • Agressie op de persoon, die gekenmerkt wordt door intimidatie en discriminatie

 

Witteboordenagressie

Agressietrainer Jannie de Jong, die bij ons regelmatig webinars over dit thema verzorgt, bracht onlangs haar boek ‘Help, ik word gemanipuleerd’ over witteboordenagressie uit. Wat is het? Hoe kun je het herkennen? Wat kun je ertegen doen? Ze deelt vijf tips over hoe je op deze drie vormen het beste kunt reageren. De grote gemene deler bestaat uit het feit dat jij rustig blijft en het ‘gesprek’ in de juiste banen leidt. Toch kan het dan nog voorkomen dat duidelijke grenzen overschreden worden en de zaak escaleert. Dan is het verstandig om het gesprek af te breken en aan je eigen veiligheid te denken.

 

Preventieve maatregelen en protocollen

Om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen, moeten er preventieve maatregelen worden genomen. Zo is het belangrijk om duidelijke gedragsrichtlijnen en protocollen op te stellen. Daarnaast is het waardevol om te investeren in trainingen in communicatieve vaardigheden waarbij de zorgprofessional beter leert om met agressieve situaties om te gaan. Een ander belangrijk aspect is het bieden van goede nazorg na een incident van agressie en geweld. Juist door goede nazorg kun je voorkomen dat zorgprofessionals ziek thuis komen te zitten. Op dit moment wordt namelijk meer dan 30% van het ziekteverzuim in de zorg veroorzaakt door psychische problemen als gevolg van onder andere agressie en geweld.

 

Geef je op voor de webinar

Ervaar jij ook agressie tijdens jouw werk in de zorg en vind je het lastig om daarmee om te gaan? Kom naar de webinar ‘Omgaan met agressie in de zorg’ op 31 oktober 2023 en leer wat jij kunt doen om escalerende situaties de baas te zijn en blijven.

Programmamanager Academie

Jackie van Wieringen