overlay image

Jongeren en Sociale Media

20 september 2017

Programma

9.30 uur Ontvangst en registratie

10.00 uur Opening door de dagvoorzitter

- Kader van de dag
- Feiten en cijfers
Gemma Steeman, inhoudelijk redacteur Mediawijzer.net, oprichter Comm.On en mediacoach

10.15 uur De invloed van sociale media op interpersoonlijke relaties
- In de media duiken regelmatig koppen op met de vraag of we ons zorgen moeten maken om het sociale gedrag van jongeren. Is sociale media eigenlijk wel zo sociaal?
- Beïnvloedt sociale media sociale vaardigheden en de kwaliteit van relaties?
- Wat is de invloed van sociale media op de kwaliteit van relaties bij jongeren?
Sindy Sumter, onderzoeker bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR)

10.45 uur Gelegenheid voor vragen

10.55 uur Koffiepauze


11.20 uur Socialbesitas
- Socialbesitas is een keerzijde van de aantrekkingskracht van sociale media. Wat maakt sociale media tot een probleem en waardoor kun je er moeilijk mee stoppen?
- Wanneer kun je spreken van socialbesitas en hoe herken je dit?
- Hoe kun je jongeren helpen om keuzes te maken bij gezond gebruik van hun telefoon?
Herm Kisjes, behandelaar bij GGZMomentum en auteur van de boeken Internetverslaving, Gamen en autisme en Socialbesitas

11.50 uur Gelegenheid voor vragen

12.00 uur De invloed van sociale media op het zelfbeeld van jongeren
- Op sociale media zijn vooral de positieve kanten van het leven te zien. Wat doet dat met het zelfbeeld van jongeren?
- Wordt pestgedrag beïnvloed door wat jongeren zien op sociale media?
- Wat betekent dit voor de praktijk?
Elly Konijn, hoogleraar mediapsychologie aan de VU. Ze deed onderzoek naar o.a. mediageweld, thin-body ideal en cyberpesten.

12.30 uur Gelegenheid voor vragen

12.45 uur Lunch

13.45 uur Effectief communiceren met jongeren over hun sociale media gedrag

Het is belangrijk om het gesprek met jongeren aan te gaan over het gebruik van sociale media om de risico’s hiervan te verkleinen zonder hiermee ook de kansen te beperken.
- Do’s and don’ts voor het stellen van regels aan sociale mediagebruik
Annemarie van Oosten, onderzoeker bij het Center for research on Children, Adolescents, and the Media (CcaM) en ASCoR, en docent Communicatiewetenschap, aan de Universiteit van Amsterdam

14.20 uur Gelegenheid voor vragen

14.30 uur Zaalwisseling

14.35 uur Eerste ronde parallelsessies. U kunt kiezen uit sessie A of B

A: Sexting & Grooming
Sociale media zijn belangrijk voor kinderen en jongeren, ook wanneer het om liefde, relaties en seksualiteit gaat. Ze flirten online, wisselen foto’s uit, zoeken informatie en steun. Wie zich op het internet begeeft kan naast leuke ook minder leuke dingen meemaken. Hoe herken je slachtofferschap van Sexting en Grooming?
- Hoe te handelen als een jongere te maken krijgt met Sexting en Grooming?
Raoul Chocolaad, trainer en begeleider Qpido, Seksespecifiek Expertisecentrum Spirit

B: Nieuwsbeleving van jongeren
- Er wordt een groeiende kloof zichtbaar tussen jongeren en traditionele media. Is dit een nieuw verschijnsel en wat zijn gevolgen hiervan?
- Waarom is het belangrijk om jongeren mediawijs te maken en met hen in gesprek te gaan over hun beleving van nieuws en media? En hoe doe je dit?
Maarten Kuiper, projectmedewerker Onderwijs bij Diversion

15.15 uur Zaalwisseling en korte pauze

15.30 uur Tweede ronde parallelsessies. U kunt kiezen uit sessie C of D.

C: Sociale media in uw organisatie
- Veel organisaties hebben een beleid omtrent sociale media. Veelal is zo’n beleid begrenzend van aard. Waar liggen de grenzen in het gebruik van sociale media in uw organisatie? Hoe stel je een sociale media beleid op en hoe zorg je dat het beleid ook wordt nageleefd zonder de kansen die sociale media biedt te beperken?
Sanne Kuyt, docent en adviseur sociale media en onderwijs

D: Jongeren bereiken via sociale media
JouwGGD.nl is het jongerenplatform van 22 GGD-en en JGZ-organisaties. Om te zorgen dat ze zoveel mogelijk jongeren bereiken, voeren zij actief campagne op social media en hebben zij de succesvolle groep de Jongeren Adviseurs opgezet samen met Stichting Opvoeden.nl.
- Hoe hebben zij dit aangepakt en wat is hun methode?
Paulien Kreutzer, Young Customer Insights Expert bij OneTwentyone en Move Jongerenmarketing & Petra van Tiggelen, landelijk projectleider JouwGGD.nl

16.15 uur Borrel